PENENPATAN OKU DI PDK

JENIS & TAHAP  KECACATAN / MASALAH
 
Masalah fizikal- celebral palsi
 
 

 

Ceberal bermaksud otak. Manakala ‘palsy’ membawa erti kurang atau tidak berupaya mengawal pergerakan otak.

 

Definisi palsi selebral adalah kecacatan anggota disebabkan oleh kecacatan hubungan saraf di antara bahagian otak dengan bahagian badan semasa dilahirkan atau pada awal usia.
 
Kanak-kanak palsi selebral sebahagian besarnya mengalami kerosakan pada kawasan motor dalam otak yang mengakibatkan kurang upayaan untuk melakukan pergerakan otot-otot dan tegak badan.
 
Terdapat 4 kategori palsi selebral iaitu
 
  • Palsi selebral athetiod
  • palsi selebral ataxia
  • palsi serebral gabungan
  •  Palsi Selebral spastik

 

 
Ciri-ciri fizikal
 
  • masalah ketegangan pada otot-otot tertentu seperti tangan dan kaki. Ketegangan otot ini akan menyebabkan pergerakan otot tersebut menjadi terhad atau tidak berkodinasi. Contohnya jika ketegangan otot berlaku pada kaki, pergerakan permulaan berjalan seakan tersekat-sekat dan diikuti dengan satu lonjakan tenaga menyebabkan pergerakannya kurang terkawal.
  • Bagi palsi selebral athetiod pula, mereka mempunyai anggota yang lebih meliuk dan tidak terkawal. Manakala bagi palsi serebral ataxia pula, imbangan badan mereka adalah tidak baik di samping pergerakan badan yang tidak berkodinasi.
  • Palsi serebral gabungan pula adalah mereka yang mengalami lebih daripada satu jenis palsi selebral pada satu-satu masa. Masalah yang dihadapi olehnya adalah otot-ototnya kejang, tidak berkodinasi dan juga meliuk.

 

 
Masalah pembelajaran
 
Masalah emosi-hiperaktif 
 
  • tingkah laku yang terlampau aktif dan mengganggu
  • mempunyai tumpuan yang singkat.
  • Ia dikenali sebagai Attention –Hyperactivity Disorder (ADHD).
  • Kanak-kanak ini tidak boleh diminta untuk menjalankan aktiviti yang pasif sehingga 20 minit. 

 

 
Ciri-ciri tingkah laku kanak-kanak ADHD
 
  • Kanak-kanak ini lebih agresif contohnya mereka kerap memulakan sesuatu pergaduhan,
  • kerap membuat kesalahan akibat kecuaian
  • gagal menyiapkan kerja sekolah
  • tidak mahu mendengar apabila bercakap dengannya
  • sukar mengatur tugasan
  • tidak suka dan enggan melakukan tugasan.

 

 
Ciri-ciri sosial kanak-kanak
 
  • tertumpu kepada penghargaan kendiri di mana penghargaan kendiri positif atau negative bergantung kepada keadaan persekitaran yang mereka terima
  • mereka mudah menyesuaikan diri mengikut tuntutan sosial.

 

 
 
TERENCAT AKAL
 
Ciri-ciri tingkah laku :
 
  • Kanak-kanak ini lambat menguasai kemahiran motor halus.
  •  Kanak-kanak ini sering mempamerkan kepayahan untuk member tumpuan atau fokus kepada proses P&P didalam kelas
  •  sukar menyiapkan tugasan dan mudah membuat kesalahan disebabkan kecuaian
  • sering menunjukkan tingkahlaku yangsering mengganggu rakan.
  • Di dalam hubungan sosial dengan rakan-rakan,mereka kurang diterima oleh rakan kerana tidak pandai menyesuaikan diri
  • kurang matang
  • mempunyai masalah dalam menguasai kiu-kiu sosial yang halus sehingga mereka kerap menyalah tafsir aksi-aksi murid lain.
  • menarik rambut
  • menggigit kuku
  • tabiat suka mencederakan diri
  • meminta ganjaran apabila diminta untuk melakukan sesuatu contohnya jika enggan melakukan aktiviti P&P,guru akan memberikan sesuatu yang disukai murid untuk memujuknya mengikuti aktiviti.

 

 
 
SINDROM DOWN
 
Ciri-ciri tingkah laku :
 
  • Daripada segi emosi, kanak-kanak ini dilabelkan sebagai terencat akal sama ada ringan, sederhana,teruk dan sangat teruk.
  • Kanak-kanak Sindrom Down Ringan masih boleh dididik.
  • Menangis merupakan isyarat utama kanak-kanak ini dan mempunyai masalah pendengaran.
  • Kanak-kanak Sindron Down merupakan kanak-kanak yang manja
  • memerlukan perhatian seperti suka dipeluk.
  • hiperaktif dan masalah tumpuan singkat.

 

 
 
AUTISMA
 
  • Autism adalah keadaan di mana kanak-kanak menumpukan perhatian dalam dunianya sendiri.
  • istilah autisme adalah berasal daripada perkataan autos yang bermaksud diri sendiri dan isme yang bermaksud aliran.
  • Perkembangan fizikal kanak-kanak autism sama seperti kanak-kanak normal dan kelihatan seperti mempunyai masalah pendengaran dan tidak mengendahkan apa yang diperkatakan orang lain.
  • Daripada segi emosi pula ianya sukar diramal kerana ia sering berubah-ubah.
  • Sering ketawa, menangis dan marah tanpa sebab
  • Mengamuk tanpa terkawal jika tidak menuruti kemahuan atau melarang daripada melakukan sesuatu yang mereka ingini
  • Merosakkan apa sahaja yang ada di sekitarnya jika emosi terganggu
  • Menyerang sesiapa sahaja berhampirannya jika emosi terganggu
  • Ada kalanya mencederakan diri sendiri

 

 
  
LEMBAM (SLOW LEARNER)
 
  • Kanak-kanak lembam dikenali sebagai kanak-kanak yang memerlukan pendidikan kelas pemulihan. 

 

 
Ciri-ciri tingkah laku :
 
  • keupayaan intelektual kanak-kanak ini berada tahap sederhana iaitu pada tahap 85 atau lebih di dalam skor ujian saringan kecerdasan.
  •  mempunyai masalah dalam memberi perhatian, mengumpul atau memproses maklumat yang diterima di dalam ingatan mereka.
  •  mudah hilang tumpuan, mudah membuat kesalahan akibat kecuaian
  •  sukar untuk menyiapkan tugasan dan kepayahan membuat tugasan yang berturutan
  •  Di dalam mata pelajaran matematik, mereka menunjukkan kesukaran dalam mengingati simbol-simbol yang digunakan dan mengingati turutan proses dalam penyelesaian matematik.
  • sukar memproses maklumat
  • sukar menyiapkan tugasan dan lain-lain lagi menyebabkan mereka mempunyai masalah sosial-emosi.
  • Tingkah laku kanak-kanak lembam sering mengganggu rakan-rakan.

 

 
 
DISLEKSIA
 
  • Disleksia didefinasikan ketidakupayaan memperoleh pengetahuan daripada proses pembelajaran akibat kesukaran mentafsir kod ayat.

 

 
Ciri-ciri tingkah laku:
 
  • Kanak-kanak disleksia mempunyai masalah dalam bacaan,menulis dan mengeja (Sanders dan Myers.1996).
  • Kategori disleksia terbahagi kepada tiga iaitu disleksia visual melibatkan deria penglihatan, disleksia melibatkan pendengaran dan disleksia visual auditori yang melibatkan penglihatan dan pendengaran.
  • Perkembangan fizikal,mereka tidak berminat dalam pelajaran dan selalu dilabelkan sebagai pemalas dan bodoh.
  • Pakaian yang dipakai sentiasa bersih tetapi tidak kemas dan butang baju sentiasa salah butang.
  • mempunyai daya pengamatan, pendengaran dan penglihatan yang lemah.
  • Kekeliruan di mana mereka sukar untuk membezakan kiri dan kanan.
  • Semasa membaca pula, mereka sering berpua-pura membaca dan menunjukkan teks semasa membaca.
  • Kekeliruan dalam perkataan juga timbul seperti di bawah;

 – Keliru kedudukan perkataan

 – Pembalikan perkataan
 – Keliru b.inggeris dengan b.melayu
 – Penambahan huruf
 – Kependekan perkataan
 – Pembalikan huruf dalam perkataan
 
 
Masalah pendengaran
 
  • Menurut Cruickshakn dan Johnson (1975), kebolehan kanak-kanak menggunakan deria dengarnya dan juga bila kecacatan itu dialami.
  • Terdapat dua kategori iaitu pekak dan separuh pekak.
  • Pekak adalah kanak-kanak yang mempunyai deria dengar yang tidak berfungsi.
  • Manakala separuh pekak adalah kanak-kanak yang masih boleh menggunakan deria dengar tetapi dengan menggunakan alat bantuan mendengar.
  • Tanda-tanda:

 

 – masalah pendengaran adalah kurang member perhatian di dalam kelas
 – kelihatan selalu berkhayal
 – percakapannya tidak jelas
 – terkejut apabila dihampiri daripada belakang
 – tidak memahami arahan yang diberikan
 – pencapaian yang lemah terutamanya berkaitan dengan bahasa.
 – Bagi perkembangan fizikal, motor halus dan motor kasar kanak-kanak ini sama seperti kanak-kanak normal.
 – Perkembangan kognitif adalah agak lambat disebabkan oleh kelambatan perkembangan bahasa.
 – Bagi perkembangan sosial, ia bergantung kepada pengalaman mereka, cara layanan yang diterima  melalui kebolehan perkembangan mereka sendiri.
 
 
Masalah penglihatan
 
Masalah penglihatan adalah ketidakupayaan untuk melihat
 
Menurut Heward (1996), seseorang yang mempunyai ketajaman penglihatan 20/200 atau kurang daripada mata yang sihat dengan pembetulan (kaca mata) atau mempunyai medan penglihatan yang sempit kurang daripada 20 darjah
 
Masalah penglihatan terbahagi kepada dua :
 
  • rabun atau kurang nampak ialah mereka yang masih boleh membaca dan melihat dengan pandangan yang kabur (penglihatan </60)
  •  buta adalah bagi mereka yang langsung tidak dapat melihat dan memerlukan bantuan kod Braille untuk membaca

 

 
Tanda-tanda fizikal
 
  • mempunyai masalah penglihatan adalah bebola mata yang selalu berputar
  • matanya sensitif terhadap cahaya
  • bahagian tepi mata kelihatan merah
  • kelopak mata bengkak, mata selalu berair dan terdapat bintik-bintik ditengah mata
  • mengadu tidak dapat melihat dengan jelas
  • sakit kelapa apabila membuat sesuatu kerja
  • pandangan kabur dan kadang kala objek dilihat menjadi dua imej
  • mereka selalu memusingkan kepala pada sebelah arah iaitu semasa melihat objek
  • selalu mengerut atau mengecilkan mata
  • kerap berkelip
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s